Co należy zrobić jeżeli warsztat samochodowy nie chce wydać pojazdu z powodu braku zapłaty za nieuzgodnione z klientem naprawy?

Do napisania niniejszego artykułu skłoniło mnie następujące pytanie czytelnika:

oddałem pojazd do naprawy, chciałem aby warsztat wymienił amortyzatory, wycena opiewała na kwotę 770zł, przy dobieraniu pojazdu właściciel zażądał ode mnie kwoty 1600zł z uwagi na to, że wymienił dodatkowo tłumik końcowy oraz elementy zawieszenia, nie zgodziłem się na zapłatę za te części, właściciel powiedział, że nie wyda mi samochodu dopóki nie zapłacę za wykonane naprawy, czy warsztat może tak postąpić?”

Analizując powyższy problem w pierwszej kolejności należy wskazać, że warsztat nie może zabezpieczyć pojazdu na poczet rozliczenia wykonanych napraw. Szerzej o tym w artykule Czy warsztat samochodowy może zatrzymać pojazd w przypadku odmowy zapłaty za nieuzgodnioną usługę?

Naprawa pojazdu jest to rodzaj umowy o dzieło, na mocy której klient oddając pojazd do naprawy zamawia dzieło w postaci jego naprawy. Warsztat powinien informować o wszystkich naprawach, które wybiegają poza przedmiot zlecenia, jeżeli tego nie zrobi to nie może domagać się zapłaty za takie usługi. Problem ten został opisany w artykule Czy warsztat może żądać zapłaty za naprawę niebędącą przedmiotem zlecenia?

Co należy zrobić jeżeli warsztat dokona takich napraw i będzie żądał pokrycia związanych z tym kosztów?

Udając się do warsztatu w celu odbioru pojazdu należy zaopatrzyć się w:

  • umowę zlecenia lub protokół zdawczo-odbiorczy pojazdu oddanego do naprawy;

  • świadka który był z nami w momencie pozostawiania pojazdu w warsztacie (o ile taki był);

    ewentualnie:

  • urządzenie nagrywające, może to być dyktafon lub kamera;

Rozmawiając z pracownikiem warsztatu należy wskazać, że w momencie oddania pojazdu do naprawy został ustalony zakres naprawy oraz kwota za jaką zostanie on naprawiony. Na potwierdzenie tego należy przedstawić zlecenie naprawy lub protokół zdawczo-odbiorczy. Jeżeli takie argumenty nie przekonają warsztatu można złożyć propozycję demontażu części, które były zamontowane bez uzgodnienia z nami. Jeżeli warsztat nie wyrazi na to zgody a stwierdzimy, że wymienione elementy i tak miałyby być wymienione to można zaproponować rozłożenie płatności na raty lub zapłaty jedynie za wymienione części bez kosztów wymiany.

W sytuacji gdy okaże się, że warsztat dokonał wymian, które w ogóle nie powinny być dokonane a warsztat nie chce pójść na żadne z ustępstw to w pierwszej kolejności należy wezwać Funkcjonariuszy Policji. Może się zdarzyć tak, że patrol, który przyjedzie na miejsce na podstawie analizy dokumentów i zeznań świadka czy odsłuchaniu nagrań nakaże warsztatowi wydać pojazd. Niejednokrotnie jednak, dochodzi do sytuacji, w których Funkcjonariusze Policji umywają ręce wskazując, że sprawy te należą do zakresu Prawa Cywilnego i nie mają możliwości w to ingerować. W takiej sytuacji należy poprosić Funkcjonariuszy Policji o spisanie notatki, w której dokładnie opisana zostanie cała sytuacja, co będzie stanowiło dowód w postępowaniu Sądowym.

Jeżeli żadna z powyższych opcji nie zadziała, klientowi, od którego warsztat próbuje wyłudzić środki pieniężne za zapłatę za niezleconą usługę pozostanie jedynie wniosek o wydanie pojazdu, w którym będzie trzeba wskazać:

  • wszystkie okoliczności przy których doszło do zatrzymania przez warsztat pojazdu;

  • dokumenty, nagrania czy świadków na dowód zlecenia naprawy pojazdu;

  • kwotę odszkodowania za poniesione straty związane z przetrzymywaniem przez warsztat pojazdu.

Podsumowując należy wskazać, że odbiór pojazdu z warsztatu, który żąda zapłaty za nieuzgodnione z klientem usługi może okazać się skomplikowany. Dlatego też już w momencie oddania pojazdu do naprawy należy zabezpieczyć się nie tylko w stosowne dokumenty potwierdzające zakres wykonanych usług ale i w miarę możliwości nagrania czy osobę, która będzie świadkiem pozostawiania pojazdu do naprawy, ponieważ może się okazać, że w późniejszym czasie będą przydatne w rozwiązaniu ewentualnego sporu na tle zapłaty za nieuzgodnione usługi.

Autor: Adw. Mariusz Stelmaszczyk


Adwokat Mariusz Stelmaszczyk – e – mail: biuro@adwokat-stemaszczyk.pl, nr tel. kom. +48 697 053 659 lub tel./fax +48 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Co należy zrobić jeżeli warsztat samochodowy nie chce wydać pojazdu z powodu braku zapłaty za nieuzgodnione z klientem naprawy?

  1. Adrian Kossak pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu.
    Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Wasza prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Aplikant Adwokacki Adrian Kossak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


6 + 7 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>