Czy klient warsztatu jest zobowiązany do zapłaty za naprawę pojazdu metodą „prób i błędów”

Do napisania poniższego artykułu skłoniło mnie następujące pytanie czytelnika:

oddałem samochód do naprawy, mechanik powiedział przy jego pozostawieniu, że nie wie co jest uszkodzone, ale naprawa powinna zmieścić się w 300zł, po odebraniu warsztat zażądał ode mnie kwoty 2000zł twierdząc że do wymiany było dużo istotnych elementów. Po odebraniu auta udałem się do innego serwisu, w którym stwierdzono, że do wymiany był czujnik za 120 zł. Czy powinienem zapłacić za te naprawy?”

Oddając pojazd do naprawy klient zazwyczaj liczy na sprawne usunięcie usterek za stosunkowo niską cenę. Niestety przyczyny nieprawidłowego działania pojazdu niejednokrotnie wymagają głębszej analizy oraz diagnozy, co wiąże się z zarówno demontażem części składowych pojazdu lub diagnozą za pomocą komputera. Warto jest w takim przypadku poprosić warsztat o wypisanie na kartce lub wskazanie w protokole zdawczo-odbiorczym pojazdu elementów, które będą podlegały wymianie lub oszacowanie kosztów naprawy z rozbiciem na cenę części oraz koszty roboczo-godziny oraz ostemplowanie i podpisanie przez warsztat. Elementy jakie powinny być zawarte w takim protokole lub zleceniu wskazałem w artykule Jak powinien wyglądać protokół zdawczo odbiorczy pojazdu oddanego do naprawy.

Nasuwa się więc pytanie co zrobić jeżeli nie da się ustalić usterki na pierwszy rzut oka?

W takim przypadku klient powinien poinformować warsztat, że żąda udzielania wszelkich informacji o wykrytych usterkach i kosztach jakie będzie musiał ponieść w związku z ich usunięciem. Warsztat w takim przypadku nie będzie mógł wnosić o zapłatę za nieuzgodnione z klientem naprawy. Problem ten został opisany szerzej w artykule Czy warsztat samochodowy może żądać zapłaty za naprawę niebędącą przedmiotem zlecenia 

Niejednokrotnie klienci trafiają do warsztatów, które ze względu na brak profesjonalnej wiedzy naprawiają pojazdy metoda prób i błędów. Czy w takich przypadkach klienci muszą ponosić wszystkie koszty związane z niewiedzą mechaników?

Klient pozostawiający pojazd do naprawy najczęściej nie ma fachowej wiedzy dotyczącej działania poszczególnych podzespołów pojazdu, dlatego też pozostawiając pojazd w warsztacie liczy na to, że naprawą jego pojazdu zajmą się profesjonaliści. Przedmiotowy problem rozwiązał Sąd Okręgowy w Zamościu w sprawie o sygn. akt I Ca 333/11 wskazując, że mechanik przeprowadzając złą diagnostykę, wymieniał kolejne części, które nie miały nic wspólnego z awarią, poszukiwał usterki metodą prób i błędów na koszt klienta. Dodatkowo wskazał, że cel umowy o dzieło czyli skuteczna naprawa silnika nie został osiągnięty, podkreślając że klient, oddał pojazd do naprawy podmiotowi profesjonalnie zajmującemu się naprawą stąd też mógł oczekiwać, że warsztat prawidłowo zdiagnozuje usterkę i ją usunie.

Sąd wskazał, że to warsztat powinien wykazać należytą staranność i ustalić właściwą usterkę nieprawidłowej pracy silnika, a tymczasem wymieniał kolejne elementy silnika, co do których nie miał pewności że to one odpowiadają za wadę silnika. Klient zaufał warsztatowi wyrażając zgodę na coraz to nowe wydatki. Sad wskazał, że z uwagi na to, że umowa nie została wykonana to mechanik nie może domagać się zapłaty.

Podsumowując należy wskazać, że oddając pojazd do naprawy poza spisaniem protokołu zdawczo-odbiorczego czy pisemnego zlecenia w przypadku usterek dotyczących działania silnika czy osprzętu elektronicznego warto jest w pierwszej kolejności zdiagnozować usterkę w dwóch niezależnych warsztatach. Pozwoli nam to uzyskać pewność co do przyczyny wadliwego działania pojazdu i zaoszczędzić ponoszenia dodatkowych kosztów.

Autor: Adw. Mariusz Stelmaszczyk


Adwokat Mariusz Stelmaszczyk – e – mail: biuro@adwokat-stemaszczyk.pl, nr tel. kom. +48 697 053 659 lub tel./fax +48 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Czy klient warsztatu jest zobowiązany do zapłaty za naprawę pojazdu metodą „prób i błędów”

  1. Adrian Kossak pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu.
    Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Wasza prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Aplikant Adwokacki Adrian Kossak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


2 + = 5

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>