Czy warsztat samochodowy może żądać zapłaty za naprawę niebędącą przedmiotem zlecenia

Do napisania poniższego artykułu skłoniło mnie następujące pytanie czytelnika:

oddałem samochód do naprawy, mechanik oprócz wymiany części które zleciłem, wymienił dodatkowe – za kilkaset złotych, czy muszę za to zapłacić? ”

Oddając pojazd do naprawy zazwyczaj ustalamy z warsztatem zakres naprawy i kwotę za jaką ma być wykonana. Niestety często zdarzają się sytuacje w których warsztat żąda dodatkowej zapłaty za wymiany, które nie były przedmiotem zlecenia. Nasuwa się pytanie czy klient musi ponieść koszty takich napraw. W tym artykule opiszę kroki jakie powinniśmy wykonać w sytuacji, w której warsztat dokonał dodatkowej wymiany lub naprawy elementów, bez naszej wiedzy.

Zlecenie naprawy pojazdu ma charakter umowy mieszanej, z jednej strony jest to umowa o dzieło, w której przyjmujący zlecenie ma za zadanie naprawić pozostawiony mu pojazd, a klient ma zapłacić za to wynagrodzenie, z drugiej strony charakter umowy przechowania, przy której warsztat zobowiązany jest do bezpiecznego przechowania pozostawionego mu do naprawy pojazdu.

Oddając pojazd do naprawy klient zazwyczaj uzgadnia z mechanikiem w jakim zakresie będzie naprawiony jego pojazd. Nasuwa się wobec tego pytanie co klient powinien zrobić jeżeli mechanik wymienił dodatkowe części, które nie był przedmiotem umowy, kto ma ponieść tego koszty, i jak możemy uchronić się przed niechcianymi kosztami.

W poprzednim artykule Jak powinien wyglądać protokół zdawczo-odbiorczy pojazdu oddanego do naprawy opisałem jakie elementy powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy pojazdu oddanego do naprawy. Oczywiście można spisać także umowę o dzieło naprawy pojazdu lub wypisanie na zwykłej kartce elementów podlegających wymianie, numeru rejestracyjnego czy numeru VIN pojazdu, terminu w jakim ma zostać wykonana oraz cenę. Taki dokument oczywiście powinien zostać podpisany i ostemplowany przez warsztat. Spisanie takiego dokumentu będzie chroniło klienta w większym stopniu nie tylko przed ewentualnymi uszkodzeniami pojazdu w warsztacie ale i opisanymi w powyższym problemie niechcianymi naprawami.

Powyższe reguluje art. 630. § 1. k.c. który mówi o tym, że „jeżeli w toku wykonywania dzieła zajdzie konieczność przeprowadzenia prac, które nie były przewidziane w zestawieniu prac planowanych będących podstawą obliczenia wynagrodzenia kosztorysowego, a zestawienie sporządził zamawiający, przyjmujący zamówienie może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia. Jeżeli zestawienie planowanych prac sporządził przyjmujący zamówienie, może on żądać podwyższenia wynagrodzenia tylko wtedy, gdy mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych.

§ 2. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, jeżeli wykonał prace dodatkowe bez uzyskania zgody zamawiającego.

Analizując powyższy przepis, który będzie miał zastosowanie w przedmiotowej sytuacji, należy wskazać, że z § 2 cytowanego przepisu jasno wynika, że warsztat jako przyjmujący do wykonania dzieło w postaci naprawy pojazdu nie powinien żądać zapłaty za wymienione części bez uprzedniej zgody klienta. Warsztat nie może się tłumaczyć, że miał naprawić samochód i wykonane przez niego naprawy były niezbędne – jeżeli zaszłaby taka konieczność to warsztat powinien skontaktować się choćby telefonicznie z klientem i uzgodnić wszystkie dodatkowe koszty.

Jeżeli doszłoby do napraw związanych z wymianą części a które, nie zostały zlecone, to klient powinien żądać ich zdemontowania i zamontowania starych. Jest to najprostszy sposób na uniknięcie poniesienia kosztów za naprawy, których klient nie chciał. Jeżeli wiązało by się to z nadmiernymi trudnościami albo z uszkodzeniem pojazdu, to można zaproponować warsztatowi zapłatę za wymienione części, bez ponoszenia kosztów robocizny.

Podsumowując należy wskazać, że warsztaty często dokonują procederów związanych z próbą wyłudzenia dodatkowych kwot za niezlecone przez klienta naprawy, wykorzystując jego nieświadomość i brak specjalistycznej wiedzy. Dlatego by uniknąć nieporozumień i być w pewnym sensie chronionym, za każdym razem należy spisać z warsztatem dokument, który będzie potwierdzał zakres czynności związanych z naprawą pojazdu.

Autor: Adw. Mariusz Stelmaszczyk i Apl. Adw. Adrian Kossak

Aplikant Adwokacki Adrian Kossak – e – mail: kossak@adwokat-stelmaszczyk.pl, tel./fax +48 698 664 562

Adwokat Mariusz Stelmaszczyk – e – mail: biuro@adwokat-stemaszczyk.pl, nr tel. kom. +48 697 053 659 lub tel./fax +48 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Czy warsztat samochodowy może żądać zapłaty za naprawę niebędącą przedmiotem zlecenia

  1. Adrian Kossak pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu.
    Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Wasza prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Aplikant Adwokacki Adrian Kossak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


× 6 = 24

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>