Nieuczciwe praktyki warsztatów samochodowych

W tym artykule opisze przykładowe oszustwa warsztatów, oraz jakie działania należy podjąć aby się przed nimi uchronić.

Umowa o dzieło na mocy, której klient oddaje samochód do naprawy z jednej strony zobowiązuje warsztat do wykonania dzieła w postaci naprawy samochodu czy wymiany części, z drugiej strony rodzi po stronie klienta zobowiązanie do zapłaty za wykonanie dzieła. Niestety często możemy spotkać się z nieuczciwymi działaniami warsztatów, które ze względu na brak specjalistycznej wiedzy klientów dokonują różnorakich oszustw.

Jak już wskazałem w poprzednim artykule jak powinien wyglądać protokół zdawczo-odbiorczy pojazdu oddanego do naprawy warto jest zabezpieczyć się przed nieuczciwymi działaniami poprzez spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, który później może zostać wykorzystany jako dowód w przypadku wykrycia nieuczciwego działania warsztatu.

Nasuwa się więc pytanie na jakie oszustwa możemy się narazić pozostawiając auto w warsztacie mechanicznym?

  • Zawyżanie ceny części i kosztów robocizny

    Powyższe oszustwo należy do jednych z najbardziej łagodnych dla klienta. Warsztat co prawda dokonał wszystkich napraw jakie zlecił klient – co nie spowoduje ujemnych skutków w postaci wadliwego działania pojazdu, to jednak zawyżył ceny za wykonane usługi oraz zakupione części.

    Przed takim działaniem klient może zabezpieczyć się prosząc warsztat o faktury zakupu za części, dodatkowo może poprosić o szczegółowe wskazanie prac jakie zostały wykonane oraz czasu jaki na to przeznaczono.

  • Pobieranie wynagrodzenia za naprawy które są niewykonane

    Niewykonanie zleconych napraw, jest groźne dla działania pojazdów klienta. Należy wskazać, że mogą wystąpić sytuacje, w których zleciliśmy np. wymianę rozrządu czy oleju, a która nie została wykonana. Może to spowodować awarię silnika czy innych podzespołów, za które odpowiadają zlecone do wymiany przez nas części. Jest to szczególnie istotne ponieważ niejednokrotnie wymiana elementów np. zawieszenia czy układu hamulcowego wpływa na bezpieczeństwo jazdy, a nie dokonanie wymiany na czas może wiązać się z awarią pojazdu, która w konsekwencji może doprowadzić do tragedii.

    W przypadku takich wymian warto jest w momencie odbioru pojazdu poprosić o pokazanie starych części ewentualnie o pokazanie jak zostały zamontowane nowe. Z łatwością zauważymy, które części wyglądają na nowe. W przypadku wymiany oleju warto jest sprawdzić jego kolor na miarce oleju – olej przepracowany jest koloru czarnego. Może się również zdarzyć, że warsztat zamiast markowego płynu eksploatacyjnego zastosuje jego najtańszą wersję, której cena może być kilkukrotnie niższa. Warto jest więc przebywać w momencie wymiany tych materiałów w miejscu jego wymiany i „patrzeć mechanikowi na ręce”.

  • Zawyżanie ilości wykorzystanych płynów eksploatacyjnych

    Zlecając warsztatowi wymianę oleju czy innych materiałów eksploatacyjnych, może się zdarzyć, że warsztat pomimo zawyżenia ich ceny zawyży także ilość użytych płynów. Warto w takim przypadku sprawdzić w katalogach producentów pojazdów jaka ilość płynu powinna zostać zastosowana w danym modelu. W takim przypadku będzie łatwym do udowodnienia, że warsztat wskazał na fakturze większą ilość płynów niż rzeczywiście użył.

  • Naprawianie pojazdów metodą prób i błędów

    Klient oddając pojazd do warsztatu oczekuje jego sprawnej naprawy bez zbędnych kosztów. Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w których usterki nie da się zdiagnozować od razu, a mechanicy nie mając pomysłu na naprawę usterki wymieniają coraz to nowe części, za które klient musi później zapłacić.

    Odstawiając auto do warsztatu, warto jest spisać protokół zdawczo-odbiorczy, w którym wskażemy że oczekujemy na wstępną wycenę naprawy pojazdu oraz elementów które będą podlegały wymianie. Uchroni to klienta przed ewentualnymi niechcianymi wymianami. Warsztat, który zdiagnozuje usterkę będzie musiał w pierwszej kolejności uzyskać zgodę od klienta na naprawę pojazdu. Zasadnym w tym przypadku będzie pokrycie ewentualnych kosztów zdiagnozowania usterki, w przypadku niezdecydowania się na naprawę.

  • Wykorzystanie tzw. zamienników lub części regenerowanych

    Zlecając wymianę części, których nie można sprawdzić bez rozebrania pojazdu możemy spotkać się z przypadkami w których warsztaty montują tzw. zamienniki lub części regenerowane zamiast nowych oryginalnych, za które zapłaciliśmy. Przykładowo zlecając naprawę sprzęgła oraz koła dwumasowego, warsztat może założyć zamiast nowej oryginalnej części zregenerowane lub zamienniki. W przypadku części, które są widoczne bez rozbierania pojazdu, to zazwyczaj na ich obudowach widnieją numery seryjne czy loga firm, łatwo więc w taki sposób sprawdzić pochodzenie części.

    Warto jest dodatkowo poprosić o pokazanie starych części oraz faktury, na której będą widniały numery seryjne zamontowanych części. W takim przypadku klient będzie mógł sprawdzić w katalogach jakie części zostały użyte.

  • Wykonywanie niepotrzebnych napraw

    Brak specjalistycznej wiedzy klientów co do działania pojazdów, jest najprostszym sposobem na naciągnięcie ich na zbędne koszty. Warsztaty przyjmując zlecenie naprawy pojazdu niejednokrotnie wymieniają dodatkowe części, które nie muszą być wymienione. Wiąże się to dla klienta z dodatkowymi kosztami, które w większości wypadków są zbędne.

    W takim przypadku warto jest zabezpieczyć się poprzez skorzystanie z wcześniejszego zdiagnozowania elementów podlegających wymianie w innym warsztacie lub na stacji diagnostycznej i wskazanie ich w protokole zdawczo-odbiorczym. Pozwoli nam to uniknąć ponoszenia kosztów za dodatkowe wymiany.

Podsumowując należy wskazać, że każda wizyta w warsztacie samochodowym może wiązać się nie tylko z ogromnymi kosztami ale i z nieodwracalnymi skutkami. Dlatego każdorazowo należy w sposób najbardziej szeroki zabezpieczyć się przed nieuczciwymi działaniami warsztatów, a także w ewentualnym dochodzeniu roszczeń z tytułu oszustw warsztatowych. Za każdym razem powinniśmy domagać się spisania protokołu zdawczo-odbiorczego czy umowy zlecenia, faktur za zakupione części i wykonaną usługę która powinna obejmować szczegółowo wszystkie wykonane czynności oraz zamontowane części i zastosowane materiały.. Warto jest wesprzeć się dokumentacją fotograficzna pojazdu pozostawionego w warsztacie a także obecnością znajomej nam osoby, która może być świadkiem pozostawienia pojazdu do naprawy.

Autor: Adw. Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat Mariusz Stelmaszczyk – e – mail: biuro@adwokat-stemaszczyk.pl, nr tel. kom. +48 697 053 659 lub tel./fax +48 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Nieuczciwe praktyki warsztatów samochodowych

  1. Adrian Kossak pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu.
    Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Wasza prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Aplikant Adwokacki Adrian Kossak

  2. Magdalena pisze:

    Tata oddał samochód do warsztatu po odbiorze zauważył, że na szybie od strony wewnętrznej są „czarne kropki” (wygląda tak jakby została przypalona od bosha również ślady przypalenia widoczne są na tapicerce jak i próby zatuszowania tego). Właściciel warsztatu oczywiście nie chce ponieść odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę tłumacząc, że brak jest dowodów, że uszkodzenia nie powstały wcześniej. Czy to warsztat miał obowiązek spisać protokół zdawczo- odbiorczy czy obowiązek dopilnowania tego leży po stronie klienta? Czy jest w tym przypadku możliwość dochodzenia swoich praw ?

    • Adrian Kossak pisze:

      Szanowny Panie,
      warsztat nie ma obowiązku spisywania protokołu zdawczo-odbiorczego pojazdu oddanego do naprawy. Taki dokument jednak warto jest spisać, załączając do niego zdjęcia ponieważ pomoże on w ewentualnym zabezpieczeniu roszczeń zarówno ze strony warsztatu jak i ze strony klienta. Naprawa pojazdu ma charakter umowy o dzieło i wystarczy do tego zwykła umowa ustna nie potwierdzona pismem. Jeżeli byłby Pan w stanie wykazać, że uszkodzeń pojazdu nie było przed oddaniem go do naprawy to jak najbardziej można dochodzić swoich praw. Mogą być to np. zdjęcia pojazdu, z daty przed naprawą, świadkowie itp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


7 − = 5

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>