Odpowiedzialność dealera samochodowego za wady fizyczne sprzedanego pojazdu

Do napisania powyższego artykułu skłoniło mnie zapytanie czytelnika:

zakupiłem w leasingu samochód marki Opel Astra rocznik 2015, po jego odebraniu okazało się że pojazd ściąga na lewą stronę oraz że występują drgania na kierownicy powyżej 100km/h, oddałem samochód do serwisu. Serwis dokonał naprawy jednakże bez rezultatów. Podobna sytuacja powtarzała się kilkukrotnie, jednak serwis twierdzi że wszystko jest w porządku, co mogę zrobić w takiej sytuacji?”.

Poniżej opiszę działania jakie powinien podjąć klient w sytuacji, w której dokonał zakupu pojazdu z salonu samochodowego w którym w późniejszym czasie ukazały się wady, o których nie został poinformowany w momencie zakupu pojazdu.

W pierwszej kolejności należy nawiązać kontakt ze sprzedającym, poinformować go o zaistniałej sytuacji oraz zaproponować jej rozwiązanie. Klient może ewentualnie poprosić o zaproponowanie rozwiązania dealera. Zasadnym jest wystosowania pisma do sprzedawcy, w którym informujemy o występujących wadach pojazdu, o próbach jego naprawy i kontakcie z serwisem.

Jeżeli coraz to nowe próby naprawy pojazdu przez sprzedającego nie odnoszą rezultatu to dochodzi do sytuacji, w której właściciel co prawda próbował naprawić pojazd, jednak bezskutecznie.

Należy wskazać, że zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie VI Wydział Cywilny z dnia 24 kwietnia 2013 roku w sprawie o sygn. akt VI ACa 1408/12 „w przypadku wad rzeczy sprzedanej kupujący może dochodzić przeciwko sprzedawcy zarówno roszczeń z rękojmi lub gwarancji jak też żądać odszkodowania na zasadach ogólnych. Stosunek prawny gwarancji sprzedawcy ma charakter umowy wobec czego niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań gwaranta rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą. Mając na uwadze treść powyższego orzeczenia, klient może skorzystać z rękojmi za wady rzeczy sprzedanej, którą regulują przepisy kodeksu cywilnego.

Poniżej wskażę odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Zgodnie z art. 556(1). § 1. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Odpowiedzialność jest wyłączona tylko wtedy gdy zgodnie z art. 557 § 1 k.c. kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

W sytuacji w jakiej znalazł się nasz czytelnik, obowiązkiem salonu samochodowego jest wydanie pojazdu w stanie w którym pozwala na normalne jego użytkowanie i nie posiada jakichkolwiek wad, o których klient nie został poinformowany w momencie zakupu pojazdu. Uszkodzenie pojazdu opisane w powyższym stanie faktycznym z pewnością nie umożliwia normalnego korzystania z samochodu, co więcej pojazd stwarza niebezpieczeństwo na drodze. Wobec powyższego należy wskazać, że pojazd który ma niesprawny układ kierowniczy nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia. W tym przypadku nie nadaje się do normalnego poruszania po drogach oraz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił w salonie np. podczas jazdy próbnej.

Zgodnie z art. 560 § 1 Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.

Natomiast zgodnie z art. art. 561. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.

§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

Nawiązując do powyższego w pierwszej kolejności należy wezwać sprzedawcę do naprawy pojazdu. W opisanym wyżej przypadku sprzedawca już kilkukrotnie próbował naprawić pojazd jednak bez rezultatu. W związku z powyższym mamy w takiej sytuacji prawo do odstąpienia od umowy lub żądania obniżenia cenny. To, która drogę wybierzemy będzie zależało od tego czy jesteśmy w stanie naprawić pojazd w innym serwisie, albo czy w ogóle da się go naprawić. Jeżeli zdecydujemy się na naprawę w innym miejscu, przysługuje nam roszczenie o odszkodowanie z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania, które opiszę w kolejnym artykule.

Podsumowując należy wskazać, że jeżeli przedsiębiorca zakupi na firmę nowy pojazd z salonu to jest chroniony z tytułu gwarancji oraz rękojmi. Wybór najbardziej dogodnego reżimu odpowiedzialności, jak i ewentualnego sposobu naprawienia szkody należy do klienta i zapewne od wysokości szkody jaką doznał kupując uszkodzony pojazd.

Autor: Adw. Mariusz Stelmaszczyk i Apl. Adw. Adrian Kossak

Aplikant Adwokacki Adrian Kossak – e – mail: kossak@adwokat-stelmaszczyk.pl, tel./fax +48 698 664 562

Adwokat Mariusz Stelmaszczyk – e – mail: biuro@adwokat-stemaszczyk.pl, nr tel. kom. +48 697 053 659 lub tel./fax +48 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Odpowiedzialność dealera samochodowego za wady fizyczne sprzedanego pojazdu

  1. Adrian Kossak pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu.
    Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Wasza prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Aplikant Adwokacki Adrian Kossak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


4 × = 8

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>