Procedura naprawy uszkodzonego pojazdu w formie „bezgotówkowej”.

Do napisania niniejszego artykułu skłoniło mnie następujące pytanie czytelnika:

Po kolizji moje auto trafiło do mechanika, mechanik dążył do tego aby auto naprawić i żeby on przedstawił faktury za naprawę i dostał zwrot. Stało się inaczej- stwierdzono szkodę całkowitą. Co mam zrobić?

W niniejszym artykule opiszę jak wygląda procedura naprawy pojazdu, w której warsztat odbiera wynagrodzenie za jego naprawę bezpośrednio od ubezpieczyciela.

Do naprawy pojazdu uszkodzonego podczas kolizji lub wypadku samochodowego z polisy OC sprawcy może dojść na dwa sposoby.

Jednym ze sposobów jest pobranie odszkodowania od ubezpieczyciela w formie gotówkowej tj przelewem od ubezpieczyciela na konto warsztatu, oraz przekazanie pojazdu do wybranego przez klienta warsztatu. W takim przypadku poszkodowany musi samodzielnie ustalić z warsztatem zakres napraw i cenę za wykonaną przez warsztat usługę.

Bardziej wygodnym dla klientów rozwiązaniem, jest dokonanie naprawy tzw. metodą „bezgotówkową”. Co to oznacza?

W przypadku uszkodzenia samochodu, odszkodowanie za jego uszkodzenia trafia bezpośrednio do warsztatu, który zajmuje się jego naprawą. Powyższy sposób rozliczeń jest zdecydowanie łatwiejszy dla klienta, jednakże wiąże się to z wydłużonym czasem rozliczenia szkody a w konsekwencji dłuższym oczekiwaniem na naprawę pojazdu. Klient, który zdecyduje się na takie rozliczenie szkody musi podpisać upoważnienie dla warsztatu do naprawy bezgotówkowej. Po podpisaniu takie upoważnienia wszelkich rozliczeń dokonuje warsztat z odpowiednim ubezpieczycielem.

Jak wygląda procedura naprawy „bezgotówkowej”?

1. Zgłoszenie szkody.

W pierwszej kolejności należy dokonać zgłoszenia szkody. Zazwyczaj polega to na kontakcie z infolinią odpowiedniego zakładu ubezpieczeń, który jest zobowiązany do pokrycia szkody z OC sprawcy. Podczas takiego zgłoszenia należy podać wszystkie informacje o jakie poprosi konsultant. Końcowym elementem zgłoszenia jest umówienie się z ubezpieczycielem na oględziny uszkodzonego pojazdu.

2. Oględziny pojazdu.

Ubezpieczyciel po dokonaniu oględzin uszkodzonego samochodu oszacowuje wielkość szkody sporządzając kalkulację naprawy, przyjmując do niej ceny robocizny średnie na rynku naprawczym i ceny części według systemu. Do wyceny części i stosuje się ceny podawane przez katalogi np. AUDATEX lub EurotaxGlass’s. Jeżeli koszt naprawy nie przekracza 70% wartości uszkodzonego pojazdu ubezpieczyciel uznaje, że ma do czynienia z tzw. szkodą częściową, z czego wynika, że można zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia wykonać naprawę pojazdu.

3. Zlecenie naprawy pojazdu.

Właściciel pojazdu zleca naprawę firmie zajmującej się naprawami powypadkowymi pojazdów. Może to być warsztat autoryzowany lub taki, który najbardziej pasuje klientowi np. najbliższy miejscu zamieszkania, albo taki co do którego klient ma zaufanie. W momencie pozostawienia pojazdu w warsztacie należy podpisać upoważnienie, w którym wyrażona jest zgoda na przekazanie kwoty odszkodowania na rzecz warsztatu, który dokonuje naprawy pojazdu. Kolejnym elementem jest przekazanie kosztorysu sporządzonego wcześniej przez ubezpieczyciela.

3. Dokonanie weryfikacji szkody.

Firma, która podejmuje się naprawy w zakresie szkody, przystępując do naprawy pojazdu, dysponując protokołem szkody firmy ubezpieczeniowej dokonuje weryfikacji tego protokołu po oględzinach pojazdu, a jeżeli jest to potrzebne, dokonuje wstępnego demontażu pojazdu (w celu ujawnienia ukrytych uszkodzeń). Może okazać się, że w kosztorysie nie są uwzględnione jakieś elementy podlegające naprawie wobec czego warsztat powinien skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym, który dokonuje likwidacji szkody w celu zlecenia dokonania dodatkowej weryfikacji szkody. Jest to o tyle ważne, że w przypadku szkód nie ujętych w pierwszej z wycen warsztat może nie uzyskać zapłaty, za naprawy uszkodzeń, które nie były w niej wskazane.

4. Uszkodzenia nie objęte protokołem ubezpieczyciela.

Jeżeli w wyniku weryfikacji stwierdzono nie ujęte w protokole szkody uszkodzenia, warsztat zgłasza to do firmy ubezpieczeniowej. Następnie ubezpieczyciel dokonuje dodatkowych oględzin i ponownie dokonuje kalkulacji kosztów i oszacowuje, czy ma do czynienia ze szkodą częściową lub całkowitą, jeżeli szkoda jest częściowa, dalej można wykonywać naprawę. Jeżeli serwis dokonujący naprawy pojazdu ponownie zauważy dodatkowe uszkodzenia to powinien wstrzymać się z naprawą i zgłosić się do ubezpieczyciela z prośbą o dodatkowe oględziny.

5. Sporządzenie kalkulacji przez firmę.

Firma dokonująca naprawy sporządza swoją kalkulację naprawy ze swoimi stawkami za 1 roboczogodzinę i cenami części nie większymi niż w systemie np. AUDATEX lub EurotaxGlass’s oraz przedstawia ten protokół zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia ubezpieczycielowi.

6. Weryfikacja kalkulacji warsztatu przez ubezpieczyciela.

Ubezpieczyciel po weryfikacji tej kalkulacji – o ile uzna, że koszty te są uzasadnione i nie przekraczają 70% wartości pojazdu w dniu szkody – wyraża zgodę na pokrycie tych kosztów naprawy. Ubezpieczyciel może również odmówić pokrycia dodatkowych kosztów w związku z czym wyda decyzję odmowną, od której można się odwołać.

7. Rozliczenie szkody.

W końcu po dokonaniu naprawy firma naprawcza wystawia fakturę i oczekuje na zapłatę od firmy ubezpieczeniowej.

Powyższa procedura ta wynika z praktyki, która jest jednolita we wszystkich towarzystwach ubezpieczeń. Należy wskazać, że decydując się na naprawę „bezgotówkową pojazdu” należy zwrócić uwagę na to, czy weryfikacja uszkodzeń pojazdu wykazana przez ubezpieczyciela jest tożsama z rzeczywistymi uszkodzeniami pojazdu. Jest to o tyle ważne, że w przypadku dokonania napraw przez warsztat wychodzących poza zakres kalkulacji ubezpieczyciela, to klient będzie musiał ponieść dodatkowe koszty. Dlatego zalecana jest uprzednia weryfikacja uszkodzeń przed rozpoczęciem naprawy pojazdu oraz zawarcie w zleceniu lub w umowie o dzieło na naprawę pojazdu, iż warsztat nie rozpocznie naprawy przed dokonaniem weryfikacji napraw ewentualnie potwierdzenia uszkodzeń ze strony ubezpieczyciela.

Autor: Adw. Mariusz Stelmaszczyk

Adwokat Mariusz Stelmaszczyk – e – mail: biuro@adwokat-stemaszczyk.pl, nr tel. kom. +48 697 053 659 lub tel./fax +48 22 629 00 36

Podziel się na:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
Ten wpis został opublikowany w kategorii artykuły. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Procedura naprawy uszkodzonego pojazdu w formie „bezgotówkowej”.

  1. Mariusz Stelmaszczyk pisze:

    Drodzy Czytelnicy
    Zachęcam Was do komentowania tego artykułu oraz zadawania pytań, jakie Wam się nasuną po jego przeczytaniu. Na wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć.
    Jednocześnie zapewniam, że szanuję Waszą prywatność. Adres e-mail z jakiego wyślecie pytanie lub komentarz do artykułu nie zostanie wyświetlony.

    Pozdrawiam
    Adwokat Mariusz Stelmaszczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


5 × = 40

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>