Post

Nieuczciwe praktyki mechaników. Jak nie dać się oskubać w warsztacie samochodowym.

 

Kierowca, który oferuje swoje auto do naprawy, nie ma gwarancji, że trafi na godnego zaufania mechanika. Jak się bronić, gdy podejrzewa się nieuczciwy warsztat? Nie jest tajemnicą, że mechanicy znani są z tego, że stosują nieuczciwe sposoby serwisowania samochodów i starają się "wyłudzić" od klientów jak najwięcej pieniędzy. Istnieje wiele sposobów na oszukanie właścicieli samochodów. Głównym powodem jest to, że kierowca często nie wie o oszustwie. Kierowca nie może od razu złożyć reklamacji na usługę. Amatorzy tego "oszustwa" nie znają faktów i nie zauważą problemu. Zbytnie zaufanie do mechanika, wulkanizatora czy blacharza może doprowadzić do strat rzędu kilku tysięcy złotych i... oddania samochodu w gorszym stanie niż był przed opuszczeniem zakładu. Jeśli nie mamy w swojej okolicy zaufanego mechanika, jesteśmy skazani na to, by nie oddawać auta do nieznanego warsztatu. Przestrzegajmy kilku prostych zasad, aby uniknąć oszustwa lub kradzieży. Jeśli mechanik odmawia wzięcia odpowiedzialności za ewentualne szkody? Przyjrzyjmy się nieuczciwym praktykom, jakie stosują mechanicy, blacharze i warsztaty wulkanizacyjne. Podpowiemy Ci, co zrobić, jeśli nie jesteś w stanie oprzeć się byciu oszukanym przez nich.

Mechanicy Montują najtańsze części

Jest to częsta taktyka oszukiwania klientów. Wystawiają rachunek za montaż markowych części. Poproś o zwrot wszystkich opakowań po montażu. Pozwoli to zweryfikować, czy części były przeznaczone do naszego pojazdu. Ponadto, pozwoli nam to porównać ceny części z tymi na rachunku. Nieuczciwe warsztaty znane są z zastępowania drogich, sprawnych części tańszymi. Zdarza się, że mechanicy-oszuści wymontowują z samochodu drogie, sprawne części (wtryskiwacze i pompy Common Rail, filtry DPF i katalizatory), a następnie zastępują je tańszymi. W momencie odbioru klient zazwyczaj nie jest świadomy tego procederu. Straty liczone są wtedy w tysiącach złotych. Można temu zapobiec, sprawdzając parametry układu wtryskowego oraz stan wydechu przy odbiorze samochodu. Rozszerzanie zakresu prac. Zdarza się, że mechanicy wymieniają cały podzespół samochodu, aby ułatwić sobie pracę. Ma to na celu nie tylko oszczędność czasu, ale również większy zysk. Taka sytuacja powoduje, że klient niepotrzebnie traci pieniądze. Powiedzmy mechanikowi przed odstawieniem samochodu, że chcemy części zamienne z powrotem. Ile pieniędzy możemy zaoszczędzić zwracając uwagę na koszty przeglądów? Nawet 4300 zł rocznie! Do wymiany skomplikowanych części konieczny jest ich demontaż. Mechanicy często doliczają to do kosztów robocizny.

Dublowanie opłat za robociznę

Niektóre części samochodu wymagają od mechaników poświęcenia czasu na wymontowanie innych elementów w celu uzyskania dostępu. Za to właśnie często naliczana jest dodatkowa opłata. Zanim opuścisz swój samochód, upewnij się, że ustaliłeś kolejność prac i obliczyłeś koszt robocizny. Oczekiwanie na zakończenie naprawy naraża kierowcę na dodatkowe koszty, jak np. koszt dojazdu komunikacją miejską do pracy. Jest wiele warsztatów, które trzymają samochody na placu dłużej, niż jest to konieczne do ich naprawy. Usuwają nawet części, aby powstrzymać klientów przed ich zabraniem. Klient musi dostać pisemną receptę, która zawiera zakres prac i termin.Polscy mechanicy są również winni zaniechania naprawy pojazdu. Mechanik, który zignoruje prośbę klienta o sprawdzenie stanu np. Kierowca naraża się na utratę samochodu, jeśli mechanik nie sprawdzi zawieszenia czy układu hamulcowego. Zdarza się, że oszuści pobierają pieniądze za pracę, która nigdy nie została wykonana. Najczęściej chodzi o wymianę płynów eksploatacyjnych. Poprośmy o puste pojemniki po rzekomo zużytych elementach/płynach. Blacharze naprawiający elementy do wymiany. Częstą praktyką wśród blacharzy przy dokonywaniu napraw bezgotówkowych na potrzeby ubezpieczenia jest klejenie lub szpachlowanie elementów kwalifikujących się do wymiany. Ponieważ część jest później lakierowana, oszustwo jest trudne do wykrycia. Warto odwiedzić warsztat, aby sprawdzić postęp prac i zmierzyć grubość miernikiem, bo takie naprawy mogą trwać długo.